tirsdag den 15. marts 2011

Parlez vous Chanel?

Som mange andre piger.. Så elsker jeg Chanel! Jeg elsker bare tøjet og hele 1920'er stilen, de grå frakker og nederdele, sorte kjoler og bare enkelt og lækkert. Dog også dyrt! Ville ønske at jeg havde råd til at gå i tøjet, men jeg må nøjes med små-ting. Jeg elsker Chanel-neglelak, de er virkelig flotte. Det er nogle lækre sommerfarver som lige er mig (der er gået i sommer-mode) Især Chanel-neglelakken 505 er meget populær, hvis I har hørt om den. Det er virkelig overdrevet! Der har været ventekø i butikkerne fordi alle absolut ville have den! Jeg tror det bare var meget værre den gang Chanel nummer 5 kom på markedet. Altså parfumen. Som Marilyn Monroe også sagde "Jeg sover kun i Chanel nummer" En af de mest kendte replikker der er blevet sagt. Jeg skrev faktisk også en opgave i fransk om Coco Chanel, som gik godt. Mange tror at hun hed Coco Chanel, men Coco er kun hendes kælenavn, rigtigt hedder hun Gabrielle Bonheur Chanel. Hun blev født d. 19. August 1883, og er stadig den dag i dag, verdens mest berømte kvinde. Hun bliver kaldt "Kvinden der befriede moden" -Og det kan man godt sige ja til. Hun blev født i en lille by ved navn Saumur i Frankrig. Hendes mor lavede også tøj, og hende far var væver. Da Gabrielle var 12 år gammel døde hendes forældre, så hun voksede op på et børnehjem med sine små søstre. Da Gabrielle var 18 år, var hun fantastisk til at sy. Da hun blev 20 år, startede hun et modehus op. Da hun blev 27 år, kom det første magasin med Chanel. (1910) Så kom parfumen Chanel nummer 5, i (1921). Hun lavede den meget berømte kjole: Den lille sorte. På fransk "La petite robe noir" den kom i 1926. Gabrielle døde desværre i 1971.
I dag er jeg personligt selv helt vild med historien som også er bag mærket. Hun starter med at være fattig, på børnehjem og mistet sine forældre og kæmpede, hun blev verdens mest kendte mærke. Fantastisk. Dette er nogle billeder fra min væg..

Ingen kommentarer:

Send en kommentar